Попитайте обикновения човек в Южна Африка какво знае за нашата автомобилна индустрия и има голям шанс да ви каже, че плащаме повече за колите си, отколкото купувачите от други страни.

Всъщност колите в много други страни – и разходите за шофирането им – са по-скъпи, отколкото тук. Въпреки това високите данъци върху вноса и слабият ранд продължават да тласкат цените на новите автомобили извън обсега на южноафриканците.

Сравнение на Южна Африка с другаде: Разходи за притежаване на автомобил

Според The ​​Telegraph Южна Африка е сравнително „лесна за джобовете на шофьорите“. Като пример те цитираха цената на VW Hatchback през 2016 г. като £23 283 (предвид текущия обменен курс, около R389 354) в Съединените щати, £12 362 (около R206 726) в Бразилия или £10 460 (около R174 ,919) в Южна Африка.

Но не само продажните цени са от значение. Редица фактори, от цените на бензина и разходите за поддръжка до качеството на пътищата и нивата на задръстванията, оказват влияние върху общите разходи за притежание на автомобил.

Резултатите от проучването, публикувани в The Telegraph, изброяват средните разходи за закупуване на икономичен автомобил и неговата експлоатация в продължение на една година в различни страни. От най-скъпите до най-евтините, това бяха резултатите:

САЩ: £24 662 (R412 414)

Обединеното кралство: £18,901 (R316,075)

Венецуела: £17,674 (R295,556)

Япония: £16,576 (R277,195)

Германия: £16 432 (R274 787)

Обединени арабски емирства: £15 055 (R251 759)

Бразилия: £13,770 (R230,271)

Австралия: £13 480 (R225 422)

Русия: £11,605 (R194,066)

Южна Африка: £11 221 (R187 645)

Индия: £8,768 (R146,624)

Какво повишава цените на новите автомобили в Южна Африка

Разходите за шофиране и поддръжка на автомобил може да са по-високи в други страни, но първоначалните продажни цени на превозните средства в Южна Африка все още са значително завишени – и по-ниските експлоатационни разходи означават малко, ако потребителите не могат да си позволят да купуват автомобили на първо място.

Ние разглеждаме някои от факторите, допринасящи за високите цени на автомобилите.

Данъчно облагане

Вносът на превозни средства се налага с редица данъци. Шокиращо, окончателният дължим данък може да достигне до 45% от общата цена на автомобила.

Автомобилите, сглобени в Южна Африка, също не избягват непременно тези данъци, защото те също се налагат върху вносни части и компоненти.

Вярно е, че в други страни хората също плащат различни данъци върху новите превозни средства, но често тези данъци не са толкова високи. Освен това данъците върху вноса не се прилагат в определени региони. Ако сте в държава от ЕС, например, превозните средства, внесени от други държави от ЕС, не подлежат на данък върху вноса.

Спецификации на модела

„Екстрите“, които идват с определени модели автомобили, се променят драстично в различните държави.

В Южна Африка автомобилите от начално ниво са склонни да включват по-висок от средния брой допълнителни функции. Потребителите очакват или дори изискват антиблокиращи спирачни системи (ABS), въздушни възглавници, климатик и звукови системи.

В автомобилите от по-висок клас купувачите могат да очакват набор от луксозни екстри – от Bluetooth интеграция и круиз контрол до сензори за паркиране и кожени седалки – като стандартни функции.

В други страни много от тези функции се предлагат като допълнителни екстри. Това дава възможност на потребителите да плащат по-малко за превозни средства, минус някои излишни украшения.

Все по-често моделите с по-ниски спецификации не се внасят в Южна Африка и затова не се предлагат като рентабилни алтернативи.

Слабият ранд

Отслабването на ранда доведе до рязко покачване на цените на новите автомобили.

Почти за една нощ цената на вносно превозно средство може да се повиши с десетки хиляди ранда поради обикновено колебание на обменния курс. Като прост пример, да кажем, че една кола струва 30 000 щатски долара. При обменен курс на долар към ранд от 13 към 1, това е R390 000. Увеличете обменния курс до 14 към 1 и преобразуваната стойност е R420 000.

От 2015 г. досега рандът е загубил значителна стойност спрямо долара, еврото и други ключови валути. В резултат на това увеличенията на цените на новите автомобили са доста над общата инфлация.

Вградени планове за обслужване

Някои производители включват вграден сервизен план с всяка продажба на превозно средство в Южна Африка. Това може значително да увеличи цената, която плащате.

Например в Съединените щати чисто ново BMW не е задължително да се предлага с какъвто и да е сервизен план, освен ако не закупите такъв. В Южна Африка BMW се предлага с вграден моторен план за пет години/100 000 км, който се оценява на R50 000 – ефективно увеличавайки продажната цена с тази сума.

Има ли решение?

Проблемът с скъпите нови превозни средства в Южна Африка не е нов – и в крайна сметка вреди на новата автомобилна индустрия, както и на потребителите.

Дори Националната асоциация на производителите на автомобили (NAAMSA) твърди, че е време да се направи нещо относно високите данъци върху вносните автомобили и автомобилни части.

Засега нарастващ брой потребители, които преди са били на пазара за нови автомобили, се насочват към пазара втора ръка.

Вашият платен автомобил – независимо дали е нов или втора употреба – е един от най-ценните ви активи. Ние от Pawn My Car предлагаме модерен, удобен и безопасен начин за осигуряване на заем с вашия автомобил, без забавяне. За повече информация се свържете с нас на 086 172 9648 или просто попълнете и изпратете нашия онлайн формуляр за кандидатстване.